چاه آسانسور فضایی است که بصورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان بنام موتور خانه ادامه دارد. البته اندازه عرض و ارتفاع این فضا باید بر اساس نوع آسانسور و قطعات جانبی آسانسور مشخص گردد که این موارد در نقشه کشی آسانسور قابل محاسبه است.
به قسمت پایین چاه آسانسور که در زیر پایین ترین طبقه آسانسور واقع شده است چاهک یا چاله آسانسور (Pit) گویند. در چاهک آسانسور قطعات مختلفی نصب میگردد مانند ضربه گیرهای کابین آسانسور ، ضربه گیرهای وزنه تعادل ، پایه های ریل های راهنمای کابین ، فلکه کششی سیم بکسل گاورنر آسانسور ، فلکه کشش زنجیر جبران آسانسور و البته چراغ روشنایی ته چاهک و نردبان و البته چاه ارت آسانسور.
در صورتیکه آسانسور هیدرولیک باشد در این چاهک علاوه بر ضربه گیرها قطعاتی مانند پایه جک هیدرولیک و فلنچ جک های زیر و شلنگ و لوله های هیدرولیک.
توجه نمایید که حتما باید بعد از نصب تجهیزات فوق ، باید چاهک آسانسور نسبت به نفوذ آب ایزوله شود. همچنین بر اساس استاندارد های نصب آسانسور اگر عمق چاهک آسانسور بیشتر از 2.5 متر باشد بهتر است یک درب ورودی کوچک به چاهک تعبیه شود تا کار سرویسکاری و تعمیرات آسانسور براحتی قابل انجام باشد. ولی اگر ایجاد درب ورودی میسر نبود حتما باید نردبان ثابت تعبیه شود تا سرویسکار آسانسور بتواند براحتی و با ایمنی کامل وارد چاهک شده و از آن بیرون آید.
نحوه طراحی و ساخت چاهک (Pit) آسانسور
در ساخت و طراحی چاهک آسانسور باید نکات متعددی را در نظر بگیرید تا هم از لحاظ استاندارهای نصب آسانسور مشکلی پیش نیاید و هم اینکه امنیت آسانسور در مواقع بحرانی بخوبی حفظ شود.
درباره این سایت